دوشنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۰

گاف مشترک رسانه‌های خبری ایران

مهم‌ترین و یا شاید تنها وظیفه دبیر سرویس عکس در روزنامه و خبرگزاری‌ها، عکاسی از سوژه در صورت در دسترس بودن، و یا انتخاب عکس از آرشیو آماده قبلی برای انتشار در رسانه است.
سرویس عکس در رسانه‌ها برای مواقع احتمالی که سوژه در دسترس برای تهیه عکس نباشد، بایگانی منظمی از عکس‌های تهیه شده قبلی ایجاد نموده تا عنداللزوم در اختیار سردبیر رسانه برای انتشار قرار گیرد.   
اگر در موتورهای جستجوی اینترنت عبارت «منصور صادقی» یا «امیر منصور‌آریا» را جستجو نموده و گزینه عکس را انتخاب نمایید، سایت‌های مشابه با عکس‌های یکسانی به شما معرفی می‌شود که هیچکدام البته عکس «امیر منصور آریا» نیست و همه عکس‌ها اکثرا عکس «منصور صادقی» معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان مراغه می‌باشد، که هیچ ارتباطی با اختلاس صورت گرفته و «امیر منصور آریا» جز تشابه اسمی ندارد. اما عکس او از چند روز پیش در تیراژ وسیع توسط اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های خبری و خبرگزاری‌های رسمی و معتبر کشور تحت نام «امیر منصور آریا» متهم اصلی اختلاس بزرگ اخیر منتشر شده‌است. 
 اشتباه در همه جا امری گریز ناپذیر است، اما سهل‌انگاری مجموعه رسانه‌ای تا بدانجا که عکسی از یک شهروند و یک شخصیت حقوقی و تا اندازه‌ای معروف به جای تصویر یک متهم معرفی و در تیراژ وسیع منتشر شود جای تعجب فراوان دارد.  
با همه این‌ها همیشه بهترین راه جبران اشتباه دستکم عذر‌خواهی از افرادی است، که به خاطر اشتباه خسارت دیده‌اند، آیا رسانه‌هایی که بدون توجه به مسئولیت، با انتشار این عکس به اعتماد مخاطبین خود و شخص ثالثی خسارت وارد نموده‌اند حاضر به عذرخواهی و جبران اشتباه هستند؟
این نوشته در خودنویس اینجا
.........   ......در نیوزبان اینجا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر