یکشنبه، مرداد ۳۰، ۱۴۰۱

بی‌پروا و بدون تجویز«زولپیدم» مصرف نکنید

احتمالاً شما هم نام داروی زولپیدم (Zolpidem) را شنیده‌اید.

این روزها مصرف این دارو در بین جوانان در حال افزایش است و حتی مهمانی‌هایی با نام «زول پارتی نیز برقرار می‌شود.

دارویی که ابتدا برای اختلالات خواب ساخته شد، اما به علت ایجاد عوارضی. مانند سرخوشی، توهم، وابستگی بالا و ... کم‌کم مانند بسیاری از داروهای مجاز دیگر مورد سوء‌استفاده قرار گرفت، و از سوی دیگر به دلیل عوارض متعدد دیگر از جانب پزشکان کمتر و کمتر تجویز شد.


از عوارض مهم زولپیدم برداشتن اثر مهاری بر رفتار است، یعنی اینکه شما دیگر مثل یک انسان عادی بر رفتار خود کنترل ندارید، و اقداماتی انجام می‌دهید که با رفع اثر دارو، از شنیدن آن احساس شرم می‌کنید (خوشبینانه است که بگوییم آن را به یاد می‌آورید)

کیس بیمار واقعی با نام مستعار برای شما روایت می‌کنم تا با شدت خطر مسئله آشنا شوید: محمد بیماری است که‌ به توصیه دوست خود اقدام به مصرف این دارو با دوز  10mg کرده است، با وجود دوز پایین مصرفی، قبل از به خواب رفتن، در منزل خود مار، عقرب و حشرات ترسناک را دیده است و این موضوع او را مضطرب کرده و حالا برای چاره‌اندیشی به درمانگاه روا‌ن‌پزشکی مراجعه کرده است.

 سارا یکی از بیماران ماست که در بخش بستری شده است. او به علت عدم کنترل بر رفتار خود، تجربه ۷ مرتبه خودکشی و تصادفات متعدد را دارد، سارا روزانه تعداد زیادی قرص زولپیدم را مصرف می کند و به گفته خودش تهیه این مقدار به دغدغه بسیار اذیت‌کننده‌ای برای او تبدیل شده است.

امیر که اخیرا به روان‌پزشک مراجعه داشته، به گفته خودش از اینکه در فضای حقیقی و مجازی رفتارهای شرم‌آور دارد به ستوه آمده، او مدعی هست که در زمان مصرف زولپیدم در گروه‌های مجازی خانوادگی و دوستانه، پیام‌هایی را ارسال می‌کند که در حالت عادی امکان ندارد آن‌ها را ارسال کند./۶

متاسفانه همانطور که خواندید سوء‌مصرف زولپیدم بسیار افزایش یافته، و لازم است دوستان خود را از خطرات مصرف آن آگاه کنیم، و باید بدانیم که مصرف این دارو با هر دوزی، حتی کمترین دوزها را بدون توصیه روا‌نپزشک به هیچ شخصی توصیه نکنیم.

منبع: توییتر دکتر پیام صادقی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر