خوش خطی و خوش سجعی مهر حیثیت اجتماعی و جنبهی ادبی صاحب مهر را آشکار میکرد. بنابراین طبقهی اعیان سعی میکردند که مهر آنها خوش خط و خوش سجع باشد. برخی اسم پدر خود را هم در مهر ذکر میکردند. بعضی هم پارهای آیات قرآن را که با اسم آنها مناسبت داشت مانند (اسمه احمد) یا (انی عبدالله) یا (انه من سلیمان) سجع مهر خود قرار میدادند. پادشاهان و ولیعهدان تاج مانندی هم در بالای مهر قرار داده و در آن (الملکلله) و در اصل مهر شعری که حاکی از اسم شاه بود میکندند که نمونههای آنرا خوانندگان عزیز در سلاطین قاجاریه در این کتاب دیدهاند.
سادات در مهر خود حسنی یا حسینی یا طباطبائی یا موسوی یا رضوی یا تقوی که دلالت بر تیرههای آن داشت، بعد از اسم خود میآوردند. طبقات پائینتر که در جامعه چندان یا هیچ سرشناسی نداشتند، فقط بکندن اسم خود بر روی مهر برنجی اکتفا میکردند. بعضی هم در دهات بودند که اسم خود را بر روی صابون و حتی کشک هم میکندند و بکار میبردند. مهر کشکی از همه پستتر بود. وقتیکه میخواستند از بیاهمیتی نامه وسرشناس نبودن آن ذکری بکنند، میگفتند مهرش کشکی است. امروز این توصیف را به هر چیز غیر معتبری میدهند و ریشهی آن همان مهر کشکی است.
شرح زندگانی من «عبدالله مستوفی» ج ۳ صفحه
سادات در مهر خود حسنی یا حسینی یا طباطبائی یا موسوی یا رضوی یا تقوی که دلالت بر تیرههای آن داشت، بعد از اسم خود میآوردند. طبقات پائینتر که در جامعه چندان یا هیچ سرشناسی نداشتند، فقط بکندن اسم خود بر روی مهر برنجی اکتفا میکردند. بعضی هم در دهات بودند که اسم خود را بر روی صابون و حتی کشک هم میکندند و بکار میبردند. مهر کشکی از همه پستتر بود. وقتیکه میخواستند از بیاهمیتی نامه وسرشناس نبودن آن ذکری بکنند، میگفتند مهرش کشکی است. امروز این توصیف را به هر چیز غیر معتبری میدهند و ریشهی آن همان مهر کشکی است.
شرح زندگانی من «عبدالله مستوفی» ج ۳ صفحه
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر