شنبه، دی ۱۶، ۱۳۹۱

«گمانه‌» شایعات را بی‌رنگ می‌کند

گمانهکمتر ایرانی است که شایعاتی از قبیل:
«سردر سازمان ملل شعر “بنی‌آدم اعضای یکدیگرند” نوشته شده.»
 «پروفسور “حسابی” و “اینشتین” رفیق گرمابه و گلستان بوده و با هم مراوده علمی داشته‌اند»
 «روز ۲۹ اکتبر به نام روز جهانی کوروش نام‌گذاری شده است» 
«اینیشتین به آیت‌الله بروجردی نامه نوشته و به مسلمان شدن مخفیانه‌ی خود اقرار نموده»
و اخباری از این دست را نشنیده باشد و در دل احساس غرور و خوشحالی نکرده باشد.
اما اینکه این اخبار ــ‌ که کمی باور آن سخت است‌ــ صحیح است یا نه، ظاهرا دغدغه خیلی از افرادی که آن‌را می‌شنیده‌اند نبوده و به همین دلیل بلافاصله آن‌را با خوشحالی و غرور منتشر می‌نموده‌اند.
انتشار وسیع و عمومی آن باعث شده باورپذیری آن هم کمی آسان‌تر شده و کمتر کسی به فکر راست‌آزمایی آن‌ها باشد.

اما حقیقت آن‌است که اکثر این خبرها دروغ و شایعه و ساخته و پرداخته ذهن خیال‌پرداز و رویاپرور بعضی از مردم است و متاسفانه بسترهای گسترش و فراگیری آن هم کمی نزد ایرانیان فراهم‌تر.
سایت «گمانه» که در صفحه «درباره ما» توضیح زیادی در مورد خود نداده و فقط به نوشتن گزاره «ستاد مبارزه با چرندیات» بسنده کرده‌است، سایتی است که تلاش می‌نماید ته‌توی خیلی این شایعات را در‌آورده و از چهره حقیقت خرافه‌زدایی نماید.
 صفحه‌ای هم با همین نام یعنی «ستاد مبارزه با چرندیات» در فیس‌بوک دارد که خوشبختانه تا کنون حدود ۶۴۰۰۰ نفر آن را می‌پسندند و مطالب آن را دنبال می‌کنند.
 دست‌اندرکاران این سایت، با جدیت تحسین‌برانگیزی تلاش می‌کنند، اخبار و شایعاتی که باور آن سخت به نظر می‌رسد، اما در سطح وسیعی در بین مردم سینه به سینه نقل و باورپذیر شده، یا از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها و یا حتی سایت‌ها و خبرگزاری‌های موجه به انتشار و فراوانی آن دامن زده شده را، مورد کنکاش و دقت بیشتری قرار داده، و با جست‌‌وجوی کسی که خبر یا شایعه را از قول او نقل می‌کنند، و اسناد، اماره‌، یا قرینه‌هایی که می‌تواند به کشف حقیقت کمک کند، صحت آن‌را راست‌آزمایی نموده و نهایتا خبر صحیح را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
 تلاشی که بواسطه آن خیلی از شایعات بی‌ریشه و فراگیر و منتشر شده در بین مردم رنگ باخته و کذب بودن آن اثبات می‌شود.
 روش کاری دست‌اندرکاران این مجموعه که برای کشف حقیقت یک خبر و شایعه انواع ابزار‌ها و اسناد در اختیار را مورد استفاده قرار داده و پازل‌های تاریخی و جغرافیایی یک خبر را به منظور کشف حقیقت با دقت و وسواس ظریفی کنار هم می‌چینند تا به چهره واقعی حقیقت دست یابند ستودنی و شایسته تحسین، پشت‌گرمی و دست‌مریزاد است. خصوصا در فضا و شرایطی که شبکه‌های اجتماعی امکان نشر این‌گونه شایعات و چرندیات را به آسانی فراهم ساخته و شوربختانه در بین جماعت ایرانی، بستر گسترش این‌گونه چرندیات و خرافات و شایعات نیز فراهم‌تر است.
 جای خالی این سایت به شدت احساس می‌شد و اکنون که دوستان قدم پیش گذاشته و کار را آغاز نموده‌اند باید برای‌شان آرزوی موفقیت نموده و خدا قوت گفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر