پنجشنبه، خرداد ۱۴، ۱۳۸۸

مناظره

.زبان مور به آصف دراز گشت و ...



نقل است که سقراط به لحاظ چهره آدم زشتی بوده است.لبهای کلفت،گونه های برآمده،چشمهای گود افتاده و.....روزی سوفسطاییان یونان هم قسم می شوند بهانه به دست سقراط ندهند بلکه از این راه برای یک بار به زعم خود در برابراو پیروز شوند.و تصمیم می گیرند که در مواجهه با سقراط سکوت پیشه کنند.از آنرو که این حکیم بزرگ سوژه بحث های خود را از گفتگو و حرفهای طرف مقابل خود می گرفته است.سقراط وارد می شود و وقتی متوجه ترفند سکوت می شود به یکباره ادعا می کند: من زیباترین آدم یونان هستم .خنده همگی همراه با عصبانیت ازاین ادعا وتلاش برای رد این ادعا نقشه سکوت را نقش بر آب می کند . حاصل مباحث آنروز سقراط و طرف مقابل یکی از مهم ترین مباحت فلسفی "زیبایی شناسی هنر"،را پایه گذاری و تعریف نمود.

مناظره دیشب دکتر"محمود احمدی نژاد"رییس جمهور فعلی ایران با مهندس"میر حسین موسوی"از جهات عدیده ای با مناظره سقراط شباهت داشت.

اگرچه آقای دکتر "احمدی نژاد "را با سقراط حکیم مقایسه کردن خطای بزرگ وجفای به حکمت و اخلاق است،اما از آنجا که در مناظره شب گذشته آقای "احمدی نژاد"شروع کننده بود و سعی نمود با ترفندهای غیر اخلاقی مناظره :دروغ،تهمت،بزرگنمایی،مغلطه،سیاه نمایی،آبروریزی،و.... بزرگ مرد سالهای"سکوت "را به واکنش مشابه وادار و نهایتا بهره برداری سوء نماید،جایگاه سقراط در شروع بحث به او تعلق می گیرد،اما با این تفاوت اساسی که سقراط به تمام اصول اخلاقی در مناظره و مباحثه و زندگی پایبند بود و آقای "احمدی نژاد" به هیچ چیز در هیچ جایی پایبند نیست.

مناظره دیشب مناظره بین "اخلاق" و بی شرفی" بود و نیک پیداست سکوت شایسته و تامل برانگیز "مهندس موسوی "در برابر تمام اتهامات ضد و نقیض آقای "احمدی نژاد"برد بیش از پیش اخلاق و سقوط و باخت همیشگی بی شرفی بود که آمده بودآخرین تیرهای ترکش خود را رها کند که :الغریق یتشبث به کل حشیش.

مناظره دیشب بدون شک پایه گذار یک مبحث زیبا شناختی جدید در سیاست ،اخلاق ،فرهنگ و تمدن خواهد بود و تاریخ نام "میر حسین موسوی " را به عنوان سقراط دیگری در "هنر" و "زیبایی شناسی" ثبت خواهد نمود.

آقای احمدی نژاد!بانو رهنورد از پیشکسوتان عرصه علم ،سیاست،اخلاق،هنرو مبارزه در این کشور است.به کاهدان زدید!یاحق

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر