جمعه، مرداد ۲۱، ۱۳۹۰

«آینده‌نیوز» و نقض حریم خصوصی شهروندان

کسب درآمد حلال و افزایش سرمایه و نحوه خرج کردن آن جزء حقوق قانونی هر شخص است و هیچ شخص، مقام، یا رسانه‌ای حق ندارد مانع از کسب درآمد یا افزایش سرمایه شخصی شهروندان شده و یا درباره نحوه هزینه‌نمودن آن، صاحب سرمایه را به هر وسیله‌ای تحت فشار قرار دهد.
وب‌سایت «آینده نیوز» که خود را «رسانه مستقل ایرانیان» معرفی می‌نماید، در تاریخ بیستم مردادماه ۹۰ با انتشار یادداشتی تحت عنوان «جابر انصاری‌ها و عسگراولادی‌های مسلمان، از بیل گیتس چه کم دارند؟» به قلم «مهدی‌خرم‌دل» به سادگی اصول بنیادی و اساسی احترام به حقوق و آزادی‌های فردی، موضوع اغلب قوانین عمومی و تخصصی از جمله قانون اساسی کشور و اصول حرفه‌ای اخلاق روزنامه‌نگاری را نادیده گرفته، و ضمن نقض بی‌طرفی و عدم قضاوت نسبت به سوژه خبر، آشکارا حریم خصوصی و اسرار شخصی دوتن از شهروندان خوشنام کشور را نقض نمود.
اصل ۴۰ قانون اساسی تصریح می‌دارد:
«هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد»
بدون کمترین تردید «حق‌آزادی‌بیان» به هیچ رسانه‌ای اجازه «اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی» را نمی‌دهد.
همچنین اصل ۶ از اصول بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای در روزنامه‌نگاران نیز حفظ حریم و اسرار خصوصی و شؤون انسانی که با قوانین ملی و بین‌المللی مربوط به حفظ حقوق و شهرت افراد، منع افترا، تهمت، توهین و مخدوش کردن شهرت افراد هماهنگ است را، بخشی لاینفک از معیارهای حرفه‌ای روزنامه‌نگاری می‌داند.
اینکه سرمایه‌داری در گوشه دیگری از عالم تمام سرمایه خود را بین فقرا تقسیم نموده و کشور نویسنده یادداشت با تعداد قابل توجه فقیران دست به گریبان است، به هیچ عنوان مجوزی برای رسانه مذکور صادر نمی‌کند که با ذکر نام اشخاص آنهم با تصریح در تیتر نوشته شهروندان خوشنام و سرمایه دار کشور خود را مورد مواخذه قرار دهد.
این نوشته در آینده نیوز اینجا

۲ نظر:

  1. سلام
    مثلما عدم احترام به برخی قوانین اجتماعی میان فردی اتفاقی ست که به کرات در کشور هایی که دچار نوعی تضاد رفتاری و فرهنگی شده اند مشاهده می شود.
    این تضاد نه از ضعف فرهنگی ست بلکه از عدم مسیردهی روشن حکومت به اجتماع برای انطباق صحیح با موقعیت های مختلف است.بطور مثال تضاد حاصل در کشور به این دلیل از نگاه بنده می تواند باشد که افراد بر اثر فشارهای هرچند مفید فرهنگی که از دو جبهه ی ملی گرایی و اسلام گرایی (که گاها در جهت عکس یکدیگر عمل می کنند) بر آنها وارد می شود دچار نوعی خلع می شوند که این خلع با الگوهای شکست خورده پر می گردد.
    شاید بگویید به مطلب مندرج در این وبگاه بی مربوط سخن گفته باشم ولی از دید بنده همین موضوع ذکر شده است که بطور مثال مانع از اجراء قانون کپی رایت در کشور ما می شود و یا روزنامه ی نام برده دست به عدم رعایت حریم ها می زند...

    پاسخحذف
  2. «هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد»
    بدون کمترین تردید «حق‌آزادی‌بیان» به هیچ رسانه‌ای اجازه «اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی» را نمی‌دهد.

    پاسخحذف