از بندر بیروت ۲۰۲۰ تا بندرعباس ۲۰۲۵
عصر ۴ اوت ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) انفجار بسیار وحشتناک و با گستره وسیعی، در بندر بیروت لبنان واقع شد، که پرتابهها و موج انفجار آن تا کیلومترها دورتر از بندر را در برگرفت و خسارت بهبار آورد.
این انفجار بر اثر اشتعال ۲ هزار و ۷۵۰ تن «نیترات آمونیوم» رخ داد. قدرت انفجار بین ۱ تا ۱.۱ کیلو تن «تیانتی» برآورد شد و ابر بزرگی شبیه ابر قارچی آسمان منطقه را فراگرفت.
اگرچه آن انفجار و خسارتها از نظر وسعت با انفجار دیروز «بندر عباس» قابل مقایسه نیست، اما کمترین درسی که هر سیاستمداری میتوانست و باید از آن وضعیت در «بندر بیروت» بگیرد؛ این بود که احتمال چنین خطری را برای بنادری که در تراکم زیاد، مواد مختلفی را جابهجا و منتقل یا دپو میکنند، در نظر بگیرد و برای «احتمالات حداقلی»، «تأمینات حداکثری» و پیشبینیهای امن در گستره وسیع را بنماید. آنچه که تصاویر و اخبار منتشرشده در رسانهها نشان میدهد چندان توجهی به آن نشدهاست.
بنا به آمار «سازمان بنادر و دریانوردی کشور» در سال گذشته بیش از ۸۱ میلیون تن کالا در منطقه ویژه شهید رجایی تخلیه یا بارگیری شده است. همچنین ۸۵٪ عملیات کانتینری، ۷۰٪ ترانزیت کالا، ۵۸٪ عملیات غیرنفتی و ۴۳٪ عملیات نفتی کشور در بندر شهید رجایی انجام شده است.
حتی توقف ۱۵ روز عملیات در این بندر استراتژیک، میتواند بهخاطر تخریب فیزیکی و سیستم اداری، آثار تخریبی زیادی بر اقتصاد کشور بگذارد. بهویژه اینکه بخشی از تخلیه و بارگیری بهخاطر شرایط خاص کانتینری، فقط با امکانات این بندر قابل اقدام است.
کسانی که مدیریت بندر به این مهمی را بهعهده داشته و حادثه «بندر بیروت» را دیدهبودند، چگونه چنین ریسکی را برای کشور رقم زدند؟ خسارات چند ده میلیارد دلاری این حادثه را چه کسانی پاسخگو خواهند بود؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر