سه‌شنبه، تیر ۱۵، ۱۳۸۹

از شمار دو چشم یک تن کم...

«نصر حامد ابوزيد» در دهم ژوئيه 1943 در شهر «طنطا» در غرب مصر متولد شد. در پانزده سالگى نيمى از قرآن را حفظ كرد و در بيست سالگى امام جماعت روستاى «قحافه»، از توابع شهر «طنطا» گرديد. بعدها وقتى امامت جمعه نيز مى‏كرد، مدتى به گروه «اخوان المسلمينِ» مصر پيوست. از بيست و پنج سالگى وارد دانشگاه قاهره گرديد. در سال 1972م.(29 سالگى)، ليسانس زبان و ادبيات عربى از دانشكده ادبيات دانشگاه قاهره گرفت. چهار سال بعد فوق ليسانس خود را نيز از همان دانشكده گرفت. عنوان رساله وى «قضية المجاز فى القرآن عند المعتزلة» بود كه بعدها در كتاب «الاتجاه العقلى فى التفسير» به چاپ رسيد. دكتراى خود را در سال 1981 در رشته زبان و ادبيات عرب گرفت. رساله دكتراى او درباره «تأويل قرآن از ديدگاه ابن عربى» بود كه بعدها در قالب كتاب «فلسفة التأويل دراسة فى تأويل القرآن عند محيى الدين بن عربى» به چاپ رسيد. وى در 49 سالگى (1992م.) با خانم دكتر«ابتهال احمد كمال يونس»، استاد زبان فرانسه در دانشكده ادبيات دانشگاه قاهره ازدواج كرد.
ماه آگوست 1992م. چند تن از اساتيد الازهر و دانشگاه قاهره با تسليم دادخواستى به دادگاه شهر «جيزه»، خواهان جدايى وى از همسرش به دليل ارتداد شدند. عاقبت دادگاه استيناف قاهره در 14/6/1995 به ارتداد و جدايى حكم كرد. در اين ميان سازمان «الجهاد» به رهبرى «ايمن الظواهرى» ـ دستيار اول بن لادن ـ فتواى قتل او را صادر كرد و از آن پس «ابوزيد»، مدتى در مراقبت پليس مصر فعاليت‏هاى خود را ادامه داد، و سرانجام به دانشگاه «ليدن» هلند رفت.
وى داراى 12 كتاب به زبان عربى و بيش از 70 مقاله به زبان‏هاى عربى و انگليسى است.
كتاب هاي «چنين گفت ابن عربي»، «دايره هاي ترس» (قرائتي در گفتمان زن )، «نقد گفتمان ديني» و «معناي متن» ، «رويكرد عقلاني در تفسير قرآن» از او در ايران منتشر شده است.
وی دیروز صبح در یکی از بیمارستانهای قاهره درگذشت.
در همین رابطه: گفتگوی اکبر گنجی با نصر حامد ابوزید

۱ نظر:

  1. سلام
    خوب بود
    همیشه انتخابهایت را می پرستم ای برادر خوبم
    ولی همیشه بخشی به نام پی نوشت بگذار تا بدانیم که خود چه منظور از انتخابت داری که من می دانم هرقدم انسان به وسعت تاریخ ناگفته دارد
    پی نوشت یادت نره

    پاسخحذف