دوشنبه، خرداد ۱۵، ۱۴۰۲

خیابان‌های ایرانی با نام‌های جنجالی

کسانی که در خیابان‌های تهران قدم زده‌اند حتماً متوجه نام‌های خارجی شده‌اند که بر روی تابلوی برخی خیابان‌ها حک شده است.

علت برخی از این نام‌گذاری‌ها، سیاسی بوده و برخی، جنبه فرهنگی دارد که از روزگاران قدیم در پایتخت فعلی ایران، سابقه داشته است.

برای مثال با انقلاب سال ۱۳۵۷ نام بسیاری از خیابان‌ها و میادین که یادآور رژیم سابق بود، تغییر پیدا کرد.

خیابان «آیزنهاور» که به یاد رییس‌جمهور سابق آمریکا نام‌گذاری شده بود بعد از انقلاب به خیابان آزادی تغییر یافت. یا بلوار الیزابت که به یاد ملکه انگلیس نام‌گذاری شده بود، به بلوار کشاورز تغییر پیدا کرد.

با این حال برخی از این تغییرات به روابط سیاسی و فرهنگی بین ایران و کشورهای دیگر مربوط می‌شود. برای مثال میدان‌های آرژانتین و اتریش و خیابان‌های فلسطین، ترکمنستان، یمن، سئول، پاکستان و ایتالیا از نام‌هایی هستند که به نشانه دوستی میان ملت ایران و این ملت‌های خارجی نام‌گذاری شده‌اند.

در برخی موارد نیز تیرگی روابط میان ایران و کشورهای خارجی باعث شده نام‌هایی انتخاب شود که برای کشور مقصد جنجالی بوده است.

برای مثال ایران که پس از انقلاب ۱۳۵۷ روابطش با مصر تیره شده بود، پس از ترور «انور سادات» رییس جمهور وقت مصر به دست «خالد اسلامبولی»، نام این تروریست را برای خیابان وزرای تهران انتخاب کرد.

این مسئله همواره به عنوان یکی از موانع بهبود روابط میان ایران و مصر محسوب می‌شده و حالا که دو کشور آماده می‌شوند روابطشان را از سر بگیرند، مشخص نیست چه بر سر نام این خیابان می‌آید.

نام خیابان «سلیمان خاطر» در تهران نیز برای دولت مصر غیرقابل‌قبول است. سلیمان خاطر یک سرباز مصری بود که با تیراندازی به گردشگران اسرائیلی در راس برقه باعث مرگ هفت تن از آن‌ها شد.

ایران همچنین در راستای سیاست‌های ضد انگلیسی خود، یکی از خیابان‌های مرکزی شهر تهران را به یاد «بابی ساندز» مبارز ایرلندی ضد پادشاهی بریتانیا نام‌گذاری کرده است.

سیمون بولیوار، رهبر جنبش مردم آمریکای لاتین علیه استعمار اسپانیا نیز از جمله چهره‌هایی است که نامش بر روی تابلوی خیابان‌های تهران دیده می‌شود.

خیابان «فتحی شقاقی» نیز به یاد مبارز فلسطینی و از بنیان‌گذاران جهاد اسلامی فلسطین نام‌گذاری شده است.

احمد قصیر نیز که نامش بر روی خیابان بخارست تهران گذاشته شده، نوجوان لبنانی عضو حزب‌الله بود که در حمله‌ای انتحاری ۹ اسرائیلی را کشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر